معاونت غذا و دارو

تاکید مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه بر نقش کلیدی و اثرگذار مسئولین فنی و ناظرین دارویی بیمارستان‌ها

مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست هم‌اندیشی مسئولین فنی داروخانه‌های بیمارستانی و ناظرین دارویی بیمارستان‎‌ها بر نقش کلیدی و اثرگذار این عزیزان در تأمین، توزیع و نظارت بر فرآیند مصرف دارو در بیمارستان‌ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه پزشکی مشهد: مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ این نشست، هم‎اندیشی را گامی مهم و موثر در مسیر ارتقاء نظام دارویی بیمارستان‌های دانشگاهی و تقویت هماهنگی میان بخش‌های تخصصی عنوان کرد.

دکتر علی اصغر اسماعیل زاده؛ مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هدف از برگزاری هم‌اندیشی مسئولین فنی داروخانه‌های بیمارستانی و ناظرین دارویی بیمارستان‌ها با حضور جمعی از مدیران معاونت غذا و دارو دانشگاه را بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و راهکارهای ارتقاء کیفیت خدمات دارویی در بیمارستان‌ها، افزایش هماهنگی بین واحدهای اجرایی، به‌روزرسانی اطلاعات کارشناسان فنی و ناظرین دارویی و ... برشمرد.

در این نشست هم‌اندیشی؛ دکتر اسماعیل‌زاده ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزشمند مسئولین فنی و ناظرین دارویی در مواجهه با کمبودها و بحران‌های دارویی؛ بر نقش کلیدی و اثرگذار این تلاشگران در تأمین، توزیع و نظارت بر فرآیند مصرف دارو در بیمارستان‌ها تاکید کرد.

مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به ارائه محورهای اصلی این نشست از جمله: پیگیری اجراء برنامه عملیاتی دارویی با رویکرد ارتقاء نظام خدمات دارویی، ایجاد بخش مراقبت‌های دارویی (Clinical Pharmacy) در بیمارستان‌ها به‌منظور افزایش بهره‌وری درمانی، استانداردسازی فضای فیزیکی و همچنین ساختار و تجهیزات انبار دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها، تبیین شرح وظایف ناظر دارویی در بیمارستان‌ها و ارتباط آن با ساختار مدیریتی و اجرایی، بررسی تعرفه‌های جدید خدمات دارویی ابلاغی توسط سازمان غذا و دارو، الزام به ثبت دقیق اقلام دارویی مشمول در سامانه تی‌تک (TTAC) به‌منظور ردیابی و رهگیری دارو، چگونگی تأمین داروهای کمیاب و اورژانسی در شرایط خاص و بحرانی، بررسی فرآیند تأمین داروهای مخدر جهت بخش بستری و اتاق عمل با رعایت الزامات نظارتی، تشریح مراحل امحای پوکه‌های داروهای مخدر و ثبت مستندات قانونی، تحلیل چالش‌های ثبت و تبادل اقلام دارویی بر مبنای کد GLN و مشکلات نرم‌افزاری و زیرساختی در تبادلات بین بیمارستان‌ها و ... پرداخت.

 در ادامه این نشست؛ مسئولین فنی و ناظرین دارویی نیز به بیان تجربیات میدانی، دغدغه‌های اجرایی و پیشنهادهای اصلاحی در خصوص موضوعات مطروحه

از جمله: کمبود نیروی فنی، محدودیت در منابع مالی و لزوم حمایت مدیریتی در اجرای طرح‌های دارویی پرداختند.

محمد محسنی؛ مسئول امور مالی معاونت غذا و دارو دانشگاه ضمن تشریح نحوه اجراء بند «ط» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۴؛ با تأکید بر لزوم تفکیک حساب‌های دارویی از سایر درآمدهای بیمارستان، گفت: مطابق قانون می‌بایست درآمدهای حاصل از خدمات دارویی صرفاً در حوزه تأمین دارو و خدمات وابسته هزینه شود.

وی با اشاره به نحوه دپو دارویی، میزان ذخیره استاندارد داروهای حیاتی و استراتژیک و ضرورت رعایت سقف‌های تعریف ‌شده برای ذخیره‌سازی؛ بر لزوم ایجاد انبارهای استاندارد، گزارش‌گیری منظم از موجودی و پیش‌بینی دارویی مبتنی بر الگوهای مصرف تأکید نمود.

شایان ذکر است: در پایان نشست، مسئولین فنی و ناظرین دارویی حاضر ضمن ابراز رضایت از محتوای کاربردی جلسه، خواستار برگزاری مستمر نشست‌های هم‌اندیشی در فواصل زمانی منظم شده و مقرر گردید با برنامه‌ریزی مدیریت دارو، جلسات بعدی با حضور کارشناسان و مسئولین ذی‌ربط در حوزه‌های اجرایی و نظارتی برگزار تا مسائل به‌صورت تخصصی در قالب کارگروه‌ها پیگیری گردد.

 


روابط عمومي معاونت غذا و دارو

دانشگاه علوم پزشکي مشهد